Jesteś tutaj
Strona główna > Nowości > Nagrody w projekcie crowdfundingowym – wszystko, co musisz wiedzieć

Nagrody w projekcie crowdfundingowym – wszystko, co musisz wiedzieć

Nagrody w projekcie (1)

Film promocyjny, opis i nagrody – jak mantrę nieustannie powtarzamy Wam, że są to trzy najważniejsze elementy w projekcie. W tym artykule skupimy się na jednym z nich – nagrodach i udowodnimy,  że warto poświęcić im dużo uwagi podczas planowania kampanii. Jak się za to zabrać i jakich błędów unikać? Kilka złotych zasad znajdziecie poniżej!

UWAGA: Tekst jest długi, ale jeśli dopiero zaczynasz przygodę z crowdfundingiem – koniecznie go przeczytaj!


Pokaż zdjęcia nagród!

Nikt nie chce kupować kota w worku! Crowdfunding w dużym stopniu opiera się na zaufaniu, co nie oznacza, że ludzie nie chcą widzieć, jak wyglądają oferowane przez Ciebie nagrody. Pamiętaj, że większość ludzi to wzrokowcy – ważne jest, aby przedmioty zostały przedstawione w atrakcyjny sposób. Nawet jeśli Ty nie masz możliwości zrobienia zdjęć/wizualizacji, na pewno ktoś z Twoich znajomych lub rodziny będzie mógł Ci pomóc.
Z życia wzięte: Bardzo przejrzyście nagrody w projekcie zaprezentował Kosynier.eu

nagrody


Włącz kreatywność

Oczywiście, nie ma nic złego we wzorowaniu się na projektach, które osiągnęły sukces! Sami do tego z resztą zachęcamy. Niemniej jednak, jeśli się już inspirujesz, dostosuj to do swojego projektu. Pamiętaj, że najatrakcyjniejsze nagrody to te związane bezpośrednio z Twoją inicjatywą. Jeśli więc startujesz w kategorii podróże, najprawdopodobniej większość Twoich wspierających będzie również nimi zainteresowana – wymyśl więc takie upominki, które będą dla nich atrakcyjne.
Z życia wzięte: Miłka Raulin w swoim projekcie, którego celem było zdobycie najwyższej góry Antarktydy, w zamian za wsparcie zaoferowała nie tylko podróżnicze gadżety, ale także m.in. kurtkę, w której zdobyła wiele szczytów! 


Spytaj społeczność

Społeczność w projekcie crowdfundingowym nie tylko wspiera go finansowo, ale także doradza na każdym etapie. Dlatego też, dobrym pomysłem jest spytanie jej o to, jakie nagrody mogłyby pojawić się w projekcie. Nie bój się tego, że ludzie pomyślą, że nie masz swoich pomysłów – wyraźnie zaznacz, że chcesz, żeby razem z Tobą tworzyli i rozwijali Twój kreatywny pomysł.


Nie ilość, a jakość

Większość z nas lubi, kiedy uda nam się upolować jakąś rzecz występującą w ograniczonym nakładzie! Dlatego też na PolakPotrafi.pl istnieje możliwość ustawienia nagród limitowanych. Są one szczególnie pomocne podczas startu projektu – wspierający muszą zdecydować się na jego wsparcie jak najszybciej, aby zdobyć upragnioną rzecz zanim ktoś sprzątnie im ją sprzed nosa! To z kolei przyczynia się do sprawnego uzyskania upragnionych 30% wsparcia, czyli tzw. ,,progu wiarygodności”, po przekroczeniu którego promocję projektu można kierować do osób, które nigdy wcześniej nie słyszały o danej inicjatywie. W przypadku projektów muzycznych świetną nagrodą limitowaną jest na przykład płyta ze specjalnie przygotowaną na tę okazję i numerowaną okładką.

We serve a variety of clients, from San Diego local designs to regional and national businesses. (1)


Wykorzystaj święta

Boże Narodzenie, Wielkanoc, Dzień Chłopaka/Kobiet, Walentynki – to okres, kiedy ludzie nabywają pewne produkty chętniej! Dlaczego więc nie połączyć tego z crowdfundingiem? Jeśli masz pewność, że zdążysz wysłać nagrodę przed konkretną datą – poinformuj o tym swoją społeczność. Zaproponuj nagrodę specjalną i daj wspierającym gwarancję dostarczenia paczki na daną okazję.
Z życia wzięte: Przykład takiej nagrody możecie zobaczyć w projekcie GetOaked – Agata i Bartosz zaproponowali wspierającym wysyłkę poszczególnych nagród przed Bożym Narodzeniem – dodatkowo w pięknym, świątecznym opakowaniu.


Dodawaj nagrody w trakcie projektu

Jeśli średnio projekt trwa 40 dni – dobrze ten czas urozmaicić swojej społeczności! Można to zrobić poprzez dodanie nowych nagród już w trakcie trwania projektu i oczywiście poinformować o tym, na przykład dodając aktualność. Obawiasz się, że osoby, które wsparły projekt wcześniej, mogą poczuć się poszkodowane, że nie miały szansy wybrania nowo dodanej nagrody? Niepotrzebnie! Po zalogowaniu się na PolakPotrafi.pl w trakcie trwania projektu, każda osoba wspierająca może jednym kliknięciem zamienić swoją nagrodę na inną.

Untitled design (25)


Zachęć firmy do współpracy

Marki chętnie angażują się w crowdfunding, współpraca z nimi jest więc bardzo dobrym sposobem na pozyskanie nagród. Projektodawcy odchodzą koszty z ich wytworzeniem, a firma zyskuje reklamę i dotarcie do nowych klientów. Warto w tym przypadku kontaktować się z firmami bezpośrednio związanymi z tematyką celu projektu.
Z życia wzięte: Całą gamę produktów wielu marek w swoim projekcie za wsparcie oferowała Sylwia Bajek: klik.


Uwzględnij nagrody w budżecie

Atrakcyjne, dobrze wykonane i zróżnicowane nagrody wiążą się oczywiście z poniesieniem kosztów, dlatego bardzo ważne jest, aby ich produkcję umieścić w budżecie projektu. Standardowo, chociaż wiadomo, że zależy to od wielu czynników, produkcja nagród stanowi 30% zakładanego budżetu.


Nie wszystkie nagrody muszą być dla Ciebie wydatkiem

Jest wiele ciekawych, związanych z projektem przedmiotów, które można wykonać samodzielnie. Nasi projektodawcy wielokrotnie udowadniali, że są w stanie stworzyć wiele unikatowych nagród. Jeśli masz wspierającym do przekazania jakąś wiedzę lub ciekawe historie – zaproponuj spotkanie ze sobą. Możesz także docenić ich wkład w projekt, proponując nagrodę w postaci umieszczenia ich imienia i nazwiska na specjalnej stronie/tablicy/okładce/napisach końcowych filmu.
Z życia wzięte: Twórcy projektu ,,Fanatyk – ekranizujemy copypastę w napisach końcowych filmu umieścili imiona i nazwiska/pseudonimy wspierających.


Zróżnicuj kwoty

Różnice w kwotach pomiędzy poszczególnymi nagrodami nie powinny przekraczać 30% – to reguła, którą warto stosować. Pamiętaj, że upominki za 15, 25, 35, 50, 75, 100, 150, 200 zł są najczęściej wybierane. Staraj się żadnej z tych kwot nie pominąć albo przynajmniej nie doprowadź do sytuacji, kiedy wspierający będzie miał do wyboru przykładowo nagrodę za 15, a następnie dopiero za 75 złotych. Jeśli bowiem osobę wspierającą zainteresuje zarówno droższa i tańsza nagroda, łatwiej będzie się jej zdecydować na dołożenie 20 zł więcej, niż na przykład od razu 50.


Personalizuj

Zrób odręczną dedykację, nagraj film z wyprawy specjalnie dla wspierających, wyślij pocztówkę z podziękowaniami – możliwości jest naprawdę wiele. Niech osoby wspierające poczują się wyjątkowo.
Z życia wzięte: Podróżnik i autor książki ,,Tysiąc Szklanek Herbaty” – Robert Maciąg w zamian za wsparcie wysyła książki z osobistą dedykacją! 


Różnorodność nagród świadczy o Twoim zaangażowaniu

Podobnie jak film i opis – jeśli nagrody są przygotowane w sposób, który na pierwszy rzut oka sugeruje, że projektodawca nie poświęcił im zbyt wiele czasu, mogą sporą część osób zniechęcić do wsparcia. Nawet, jeśli tematyka zainteresuje potencjalnego wspierającego, nieatrakcyjne nagrody są dla niego sygnałem, że skoro projektodawca nie przyłożył się do tak ważnego elementu w projekcie, jaka jest pewność, że z zaangażowaniem i profesjonalizmem zrealizuje jego cel?


Gadżet z logo Twojego projektu? Super, ale nie dla wszystkich!

Nagrody za niewielkie kwoty w postaci kubków, koszulek i innych gadżetów sprawdzają się bardzo dobrze. Niemniej jednak, jeśli Twój projekt/inicjatywa/zespół/książka nie są jeszcze bardzo rozpoznawalne, pomyśl o tym, że ludzie, którzy Cię nie znają, a na przykład bardzo spodobała im się Twoja inicjatywa, niekoniecznie będą chcieli mieć gadżet z jej logotypem. Tutaj warto skupić się na czymś niestandardowym, ale tak, jak pisaliśmy wcześniej – związanym z tematyką projektu. Jeśli Twoim celem jest wydanie książki, oprócz gadżetów z nią związanych, zaproponuj na przykład gadżety z kreatywnymi napisami dla osób, które kochają czytać. Twoje logo też może się na nich znaleźć, ale niech nie będzie wiodącym elementem.
Z życia wzięte: Doskonałym przykładem ciekawych gadżetów może być projekt G’RLS ROOM, w którym jego autorki za wsparcie zaproponowały… majtki (co dodatkowo nawiązuje do tematyki magazynu), koszulki z damskimi piersiami, czy też świetnie zaprojektowane zeszyty:

grls room

Można? Jasne, że można! My, organizując CrowdUp!, największy w Polsce festiwal crowdfundingu, skorzystaliśmy z usług przypinka.pl – możecie zamówić tam magnesy i przypinki z dowolnym wzorem, które mogą być świetną nagrodą!


Zawsze oferuj wysyłkę

Staraj się zrobić wszystko, aby osoba, której dana nagroda się spodobała, nie musiała się o nic martwić. Treść nagrody powinna więc zawierać także informację o tym, jaka jest forma jej dostarczenia. Zawsze oferuj przesyłkę i oczywiście uwzględnij ją w kosztach, jakie musisz ponieść. Jeśli jesteś w stanie dość precyzyjnie (np. pierwszy tydzień/miesiąc po zakończeniu projektu sukcesem) określić, kiedy zrealizujesz nagrody, napisz o tym w treści  projektu – to może być dla niektórych wspierających cenna informacja.


Pamiętaj, że konieczność umieszczenia nagród w projekcie nie jest naszym wymysłem! Model crowdfundingu, jaki wykorzystujemy jako PolakPotrafi.pl, opiera się właśnie na świadczeniu wzajemnym – wspierający wpłacają na projekt określoną kwotę, otrzymując w zamian nagrody. A uwierz nam, że moment, w którym po udanym projekcie pakujecie upominki do wysyłki, jest bardzo satysfakcjonujący!

Komentuj
Julia Brudło
Tworzy, doświadcza i odkrywa, a teraz także promuje! Świeżo upieczona absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, która nabyte umiejętności wykorzystuje obecnie w marketingu. Dużo podróżuje i rozmawia z lokalnymi mieszkańcami, co uświadomiło jej, jak wiele przejmujących historii w sobie kryją. Przygodę z crowdfundingiem zaczęła od praktyki, kiedy za jego pośrednictwem zebrała środki na podróż maluchem dookoła Europy. Odnajduje się w pracy z ludźmi i choć sama dużo mówi, wysłucha każdego!
Top