Jesteś tutaj
Strona główna > Wiedza > Film promocyjny w projekcie crowdfundingowym

Film promocyjny w projekcie crowdfundingowym

Każdy projekt crowdfundingowy składa się z 3 głównych części: filmu promocyjnego, opisu oraz nagród. Film promocyjny jest wizytówką każdego projektu, można nawet pokusić się o stwierdzenie, że jest to najważniejszy element każdego projektu, ponieważ jest on pierwszą rzeczą, którą widzą osoby wspierające po wejściu na stronę Twojego projektu. Dlatego właśnie jest on obowiązkowy na PolakPotrafi.pl.

Statystyki pokazują, że prawdopodobieństwo sukcesu projektu posiadającego wideo jest znacznie wyższe. Jeśli interesują Cię takie badania, na samym początku polecamy m.in. artykuł: https://www.videopixie.com/blog/crowdfunding-video-cost-benchmark-what-works-how-much-to-spend

Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka istotnych porad o tym, jak przygotować dobry film promocyjny. Podzieliliśmy je na na kilka części:

0. Od czego zacząć?

Na samym początku poświęć trochę czasu na to, aby zerknąć na filmy promocyjne udanych projektów, najlepiej z kategorii, w której będziesz prowadzić swoją kampanię. Zerknij tutaj: https://polakpotrafi.pl/projekty/udane Przejrzyj także projekty trwające i zastanów się czy same filmy promocyjne są w stanie spowodować, że będziesz mieć ochotę wesprzeć dany projektod razu. Podczas oglądania filmów promocyjnych zwróć uwagę na ich czasy trwania, sposób prezentacji oraz czy z samego filmu zrozumiesz jaki jest cel danej kampanii.

1. Technikalia – scenariusz i czas trwania

Zdecydowanie łatwiej jest rozpisać sobie wszystko, o czym powiesz w swoim filmie promocyjnym. Tak, mowa o scenariuszu. Dlaczego? Film promocyjny nie powinien trwać więcej niż 3 minuty, a najlepsze wyniki osiągają filmy, których czas trwania mieści się w przedziale 2min – 2min30sek (vide: link na początku wiadomości). Prawda jest taka, że najistotniejsze jest pierwsze 30 sekund, gdyż to one decydują o tym, czy Twój wspierający będzie dalej oglądał. To w końcu Internet – skupienie uwagi internauty to nie lada wyzwanie. Jeśli chcesz zmieścić najważniejsze informacje w tak krótkim czasie, potrzebujesz scenariusza. Nie przeciągaj swoich wypowiedzi, zaskocz wspierających. Jeśli 3 minuty to dla Ciebie zdecydowanie za mało, pomyśl o podzieleniu filmu – w głównym filmie promocyjnym umieść kluczowe informacje, a wspierających chcących poznać dogłębniej Twoją motywację do realizacji danego projektu, zaproś do obejrzenia kolejnych filmów, które umieścisz w opisie projektu.

2. O czym opowiedzieć w filmie promocyjnym?

Ty i cel projektu
Przede wszystkim, powiedz kilka słów o sobie oraz o celu projektu. Pamiętaj, że nie każda osoba wspierająca Projekt to Twój znajomy, nie każdy będzie rozumiał na co potrzebujesz środki, dlatego wytłumacz to w kilku krótkich zdaniach (pytania pomocnicze: kim jestem? co robię? o co proszę?). Im czytelniejszy i krótszy komunikat dotyczący celu projektu, tym będzie on bardziej zrozumiały dla potencjalnego wspierającego.

Skąd pomysł i jaki jest wpływ projektu na Świat?
Podziel się z widzami także informacjami na temat genezy Twojego projektu, Twoich wcześniejszych doświadczeń w tej dziedzinie oraz jak wpłynie on na otaczającą nas rzeczywistość.
(pytania pomocnicze: dlaczego to robię? skąd ten pomysł? czy mam jakieś doświadczenie w tym, co oferuję? po co potrzebuję pieniądze? czy i jak projekt wpłynie na lokalną społeczność?)

Team work!
Ciężko jest być jednoosobową orkiestrą dętą, to najczęściej kończy się niepowodzeniem. Powiedz kilka słów o tym, kto stoi za projektem, jeśli jest tworzony przez zespół osób. Pamiętaj, zaufanie jest podstawą sukcesu, jeśli pokażesz wspierającym, że tworzycie Projekt w grupie osób – zdecydowanie łatwiej będzie im zaufać, że to, co obiecujesz, zostanie zrealizowane.

Nagrody
Każdy wspierający otrzyma od Ciebie po zakończeniu projektu nagrodę. Opowiedz o tym, co oferujesz w zamian za przekazane wsparcie i kiedy to dostarczysz. Jeśli to możliwe, zaprezentuj nagrody – wybierz jednak te, które według Ciebie najbardziej zainteresują wspierających. (pytania pomocnicze: co przekażę w zamian za wsparcie? kiedy zrealizuję nagrody?)

Zaapeluj o wsparcie
Gdy już Twój wspierający będzie znał podstawy zwiazane z Twoim projektem, gdy już uzasadnisz dlaczego warto Cię wesprzeć, na koniec zwróć się bezpośrednio do Twoich wspierających z apelem o wsparcie finansowe. Nie bój się prosić o wsparcie, informując przy tym, że ma ono dla Ciebie i realizacji Twojego Projektu ogromne znaczenie, bez względu na jego kwotę. Warto uświadomić wspierającym, że każdy z nich staje się jednocześnie współtwórcą projektu.

3. Nie popełnij tych błędów

– Unikaj „gadającej głowy” przez cały czas trwania filmu promocyjnego – to może spowodować, że Twój wspierający się po prostu znudzi.
– Unikaj używania sformułowań typu „weź udział w aukcji”, „kup”. To projekt crowdfundingowy, a nie sklep!
– Zachęć do przyłączenia się do Twojej idei, a nie proś o przekazywanie darowizn.
– Nie, pokaz slajdów to nie jest film promocyjny.
– Zadbaj o dobrą jakość filmu promocyjnego – najczęściej wystarczy smartfon z aparatem o dobrej rozdzielczości. Zwróć także uwagę na dźwięk!
– Nie umieszczaj, zamiast filmu promocyjnego, materiału marketingowego, prezentacji produktu czy np. trailera filmu, jeśli były one przygotowane z innej okazji niż Twój projekt crowdfundingowy. Możesz wykorzystać fragmenty tych materiałów, ale wideo promocyjne powinno być dedykowane pod Twoją kampanię.

Życzymy powodzenia i zapraszamy na PolakPotrafi.pl!

Komentuj
Jakub Sobczak
Założyciel i CEO PolakPotrafi.pl oraz PolakPomaga.pl.
https://polakpotrafi.pl
Top