Jesteś tutaj
Strona główna > Felieton > Game changer CF charytatywnego?

Game changer CF charytatywnego?

W 2015 roku Facebook wypuścił narzędzie umożliwiające zbieranie pieniędzy –  miało służyć organizacjom non-profit przy finansowaniu ich działań bezpośrednio na Facebooku. Ulepszane cały czas narzędzie zaczęło obsługiwać ponad 750 tys. organizacji, stworzony na potrzeby zbiórek przycisk „Wesprzyj” pojawił się już nie tylko przy stronie danej organizacji, ale można było go zamieścić również przy postach i wideo-live’ach.

Nadszedł czas, by Facebook rozszerzył możliwości finansowania charytatywnego na całą swoją społeczność – a jest to zdecydowanie największa społeczność

Udostępnione wcześniej narzędzie, służące pozyskiwaniu środków finansowych dla działań organizacji non-profit bezpośrednio na Facebooku, zostanie rozszerzone na tzw. zwykłych użytkowników – każdą i każdego z nas – i zbiórki osobiste.

 

Osobiste zbiórki pozwolą użytkownikom na zbieranie środków dla siebie, przyjaciela, kogoś lub czegoś niebędącego na Facebooku – np zwierzaka. Oczywiście FB wprowadza tu również pewne ograniczenia – zbiórkę założyć będzie mogła osoba powyżej 18 roku życia, mieszkająca w Stanach Zjednoczonych.

Narzędzie przez następnych parę tygodni funkcjonować będzie w wersji beta – produkt będzie (zgodnie ze stałą praktyką FB) ciągle ulepszany i rozszerzany. Wystartuje z sześcioma kategoriami potrzeb, a proces weryfikacji kampanii będzie trwał 24 godziny. Wraz z rozwojem narzędzia proces zgłaszania i weryfikacji danego celu ma być bardziej zautomatyzowany, a wachlarz kategorii ma się powiększać.

 

Dostępne kategorie to:

-> Edukacja: czesne, książki, materiały szkolne

-> Medycyna: procedury medyczne, zabiegi, leczenie urazów

-> Medycyna zwierząt: procedury weterynaryjne, zabiegi, leczenie urazów

-> Pomoc w sytuacjach kryzysu: klęski żywiołowe

-> Kryzysy osobiste: pożar domu, kradzież czy wypadek samochodowy

-> Pogrzeb i strata: koszty pogrzebowe, czy utrzymanie po stracie bliskiej osoby

 

Personal Fundraisers Examples

 

Oczywiście nic za darmo – jak zdecydowana większość portali umożliwiających finansowanie społecznościowe, każda
zbiórka będzie objęta opłatą pokrywającą koszty operatora płatności i koszty techniczne portalu,  w wysokości 6,9% + 0,30$. I tu, znowu jak w wielu przypadkach CF charytatywnego – Facebook zaznacza, że celem działania nie są zyski prywatne, a działanie dla dobra społeczności.

Można śmiało stwierdzić, że wprowadzenie tego narzędzia w obieg powszechny i rozszerzenie go poza granice Stanów będzie naprawdę sporym wyzwaniem dla innych portali crowdfundingu charytatywnego. Możliwości, które Facebook daje nam już na wstępie – szybki dostęp do większej społeczności-naszych znajomych, którzy w prosty sposób przekażą informacje o zbiórce dalej, wiarygodność, prostota rozwiązań, a przede wszystkim platforma społecznościowa najbardziej popularna na świecie, poza którą nie musimy wychodzić, obieg informacji jest tu więc naprawdę prosty,  a narzędzie przekazu znane dobrze nam wszystkim. Pozostaje z zaciekawieniem czekać na efekty! 😉

Komentuj
Weronika Zawadzka
Zwolenniczka oddolnego organizowania się, mocy i zasięgu wspólnego działania, aktywizmu społecznego i kooperatyw. W PolakPotrafi czuwa nad projektami społecznościowymi i kulturalnymi. Miłośniczka idei emancypacyjnych, warzyw i swojego psa - Ufo.
Top