Jesteś tutaj
Strona główna > Nowości > Zastój w projekcie – jak go przełamać?

Zastój w projekcie – jak go przełamać?

 

os

Praktycznie każdy projekt porusza się po konkretnej trajektorii – rozpoczyna się skokiem aktywności trwającym pierwsze parę dni od startu, który zazwyczaj powtarza się też na końcu kampanii (ostatnie 48 godzin). Największym problemem wydaje się być środek projektu – tutaj, nawet przez tydzień/dwa (w zależności od czasu trwania kampanii) widać tendencję spadkową, często nawet zupełne zatrzymanie wsparć projektu. Jest to bardzo trudny moment dla wielu projektodawców, często piszą i dzwonią zrozpaczeni, pytając co się dzieje i co mają robić. Odpowiadam wtedy zawsze, że nie ma powodów do niepokoju. Jest to stała tendencja kampanii crowdfundingowych. Do takiego momentu trzeba po prostu odpowiednio podejść (panika nie jest tu wskazana), a nawet przed startem zaplanować sobie to, jak zareagujemy na tak zwany martwy czas naszego projektu.

Przygotowałam listę podpowiedzi, które pozwolą poradzić sobie z zastojem kampanii, jeśli macie inne pomysły, które sami/e wykorzystaliście w trakcie swoich kampanii – napiszcie do mnie!

Kilka wskazówek jak utrzymać ciągłość wsparć w trakcie trwania projektu

  1. Pierwszym i najprostszym sposobem na pobudzenie społeczności jest regularne dodawanie aktualności do projektu. Nie chodzi o codzienne postowanie (tu lepiej sprawdzają się kanały social media), ale o informowanie o naprawdę ciekawych i znaczących dla projektu nowinach. Mogą to być też informacje na temat celu projektu, których z różnych przyczyn nie umieściliście w opisie projektu, a dopełniają go.

  2. Podsumujcie dotychczasowe informacje zwrotne, otrzymane od początku kampanii, zmodyfikujcie opis (dodajcie coś, zamieńcie, dojaśnijcie jeśli jest to potrzebne) na podstawie informacji zwrotnych otrzymanych od wspierających i potencjalnych wspierających.
  3. Jeśli wcześniej nie zamieściliście/łyście w projekcie wizualizacji nagród – zróbcie to teraz. Taki element wzmacnia zainteresowanie, szczególnie wśród osób, które jeszcze nie zdecydowały się Was wesprzeć.
  4. Dodajcie nową nagrodę – dobrze byłoby, gdyby była limitowana, ciekawa i dedykowana tylko kampanii crowdfundingowej! To przekona ociągającą się ze wsparciem społeczność 😉 Limit na cenną nagrodę sprawia, że wspierający pospieszą się ze wsparciem, co przełamie zastój projektu.
  5. Sprawdźcie swoją listę kontaktów zbieranych przed startem kampanii, zestawcie ją z listą wsparć. Napiszcie wiadomości prywatne do osób, które jeszcze nie wrzuciły nic na Wasz projekt – być może jakoś umknęły im wcześniejsze informacje o kampanii, zapomnieli o nich, albo zwyczajnie wtedy nie mieli środków, by wesprzeć projekt. Personalna wiadomość jest zawsze najlepszym sposobem na kontakt 😉
  6. Zobaczcie, które media poinformowały o Twoim projekcie. Do tych, które jeszcze nic nie napisały/powiedziały, wyślijcie ponownie notatkę prasową.
  7. Czas zastoju kampanii jest najlepszym momentem na ogłoszenie ciekawego partnerstwa, czy wsparcie promocyjne ze strony influencera – zadbajcie o to, by mieć taki kontakt w zanadrzu.
  8. Wypuście nowy filmik w kampanii, puśćcie go też kanałami social media – zaapelujcie do społeczności osobiście, a nic lepiej nie przyciąga uwagi, niż film!
  9. Zorganizujcie jakieś wydarzenie związane ze swoim projektem, wyjdźcie do offline i spotkajcie się z ludźmi, którzy są zainteresowani tym, co robicie. Może to być spotkanie autorskie, pokaz trailera Waszego filmu na imprezie w knajpie, wyścig rowerowy, minikoncert, czy impreza benefitowa. Spotkajcie się ze społecznością, zachęćcie nieprzekonanych, cała kampania nie powinna być oparta na promocji online, dobrze jest zorganizować coś własnie w połowie trwania kampanii.
  10. Przede wszystkim nie panikujcie, ten problem nie dotyczy tylko Was, a odpowiednie podejście do sprawy pomoże Wam przebrnąć przez ten trudniejszy moment.

 

Jeśli wykorzystaliście inne sposoby, które pomogły Wam przełamać tę tendencję – napiszcie do mnie! mail: [email protected] 😉

Komentuj
Weronika Zawadzka
Zwolenniczka oddolnego organizowania się, mocy i zasięgu wspólnego działania, aktywizmu społecznego i kooperatyw. W PolakPotrafi czuwa nad projektami społecznościowymi i kulturalnymi. Miłośniczka idei emancypacyjnych, warzyw i swojego psa - Ufo.
Top