Jesteś tutaj
Strona główna > Nowości > Check-lista, która pomoże Ci przygotować projekt

Check-lista, która pomoże Ci przygotować projekt

harmo2

Chcesz zgłosić projekt? Świetnie! Chcesz dobrze przygotować swoją kampanię (i osiągnąć sukces)? Jeszcze lepiej 😉

Z pomocą przychodzi tu check-lista harmonogramu działań, które powinno się podjąć przygotowując kampanię crowdfundingową. Nie jest to sztywna lista i warto dopasować ją bezpośrednio do swojego projektu i jego właściwości. Mam nadzieję, że opisana jest w sposób przystępny – jeśli jednak masz jakieś pytania, albo chcesz przesłać mi swój harmonogram i otrzymać feedback, pisz na [email protected]

Pamiętaj, kampania to nie tylko sam czas trwania projektu na stronie, to również (a często – przede wszystkim) praca, którą musisz wykonać przed startem projektu. Jest to budowanie podłoża pod projekt, taka praca najczęściej trwa miesiąc, zarezerwuj sobie na nią czas – opłaci się.

1. Co musisz zrobić teraz:
– Opracuj pomysł na swój projekt i historię, którą chcesz opowiedzieć.
– Zbierz ekipę, która razem z Tobą będzie pracować przy projekcie.
– Rozpocznij burzę mózgów w temacie nagród i wideo projektu.
– Stwórz plan produkcji i budżet; oszacuj koszty dostawy nagród.
– Stwórz landing page dla Twojego projektu, taka prosta strona informująca o tym, co chcesz zrobić, na której zainteresowani użytkownicy będą mogli zostawić swojego maila to narzędzie, którego warto używać przy kampaniach, w przypadku większych projektów to must-have!
– Wybierz grupy docelowe, którym dedykujesz projekt, opracuj komunikaty pod dane grupy, stwórz również listy z linkami, które pomogą Tobie najskuteczniej do tych grup trafić (fora, fanpage FB, gazety branżowe, konkretne audycje w radio, wydarzenia, na których Twoja grupa docelowa bywa).
– Zacznij myśleć o planach promocji.

2. Miesiąc przed startem:
– Rozpocznij rozsyłanie informacji na skompletowane wcześniej przy grupach docelowych adresy, załączaj link do landingpage, zachęcaj do zostawiania maili.
– Skompletuj listę maili, w tym listę maili do prasy – tutaj również, wysyłając notatkę prasową, załącz link do landingu.
– Zacznij budować listę influencerów i ludzi z mediów, którzy będą promować projekt za Ciebie, kiedy go rozkręcisz.

3. Dwa tygodnie przed startem:
– Jeśli jeszcze nie zgłosiłaś/eś projektu na portal, teraz jest ten moment 😉
– Stwórz stronę projektu, pokaż małej grupie badawczej (znajomi/rodzina) i poproś o ich sugestie, napisz do opiekuna projektu z prośbą o sugestie.
– Dobierz odpowiednią miniaturę projektu (zdjęcie), zachęcającą i intrygującą. Stwórz chwytliwą zajawkę (krótką treść, która wyświetli się przy miniaturze zdjęcia, gdy udostępnisz projekt przez social media).
– Zweryfikuj dotychczasowe wyniki promocji, zobacz ile masz już skompletowanych maili, jeśli jakaś grupa docelowa „opiera” się Twojej promocji, zastanów się nad zmianą komunikatów. Masz jeszcze czas na rozpoczęcie drugiej iteracji promowania Twojego landing page.

4. Tydzień przed startem:
– Podziel się linkiem do projektu z wybranymi osobami spośród społeczności (nie powinno być ich zbyt wiele) i zapytaj o opinie i sugestie.
– Podziel się linkiem z influencerami i ważnymi dla Twojego projektu redaktorami (zarówno w tym przypadku, jak i w opisanym wyżej koniecznie zaznacz, by póki co link zostawili dla siebie. Kampania jest nadal nieaktywna).
– Stwórz plan działania na pierwszy dzień kampanii.
– Dopnij swój plan komunikacji: jak, kiedy i gdzie będziesz udostępniać projekt, począwszy od pierwszego, aż do ostatniego dnia kampanii. Jakie treści będziesz publikować w czasie kampanii?

start

Plan działania na pierwszy dzień kampanii // Dzień rozpoczęcia:

  • W pierwszej kolejności, gdy projekt wystartuje, udostępnij go najbardziej zaangażowanej społeczności, która zadeklarowała wsparcie i czeka na możliwość wpłat. W ten sposób projekt rozpędzi się już na starcie, zanim dotrze do mniej zaangażowanych osób.
  • Zaktualizuj swoją stronę i wszystkie inne kanały social media informacją o starcie projektu z linkiem do kampanii.
  • Wyślij mailing na skompletowaną wcześniej listę społeczności i mediów z linkiem do projektu.
  • Uaktywnij społeczność skupioną na Twoich social mediach – zachęć do podzielenia się Twoją historią i udostępnienia linku z projektem.
  • Na koniec dnia wyślij maila do wspierających, podziękuj również społeczności na social media.

 

Działania w trakcie kampanii:

  • Regularnie śledź statystyki swojego projektu, by wiedzieć skąd przychodzą wspierający i jak reagują na Twoje komunikaty w social media.
  • Odpowiadaj na komentarze i wiadomości użytkowników.
  • Jeśli dostajesz wiele pytań od wspierających, stwórz FAQ swojego projektu – zamieść je w treści projektu, albo dodaj aktualność.
  • Prowadź swoje media dynamicznie i regularnie, zamieszczaj angażujące treści – twórz je w taki sposób, by inni użytkownicy chcieli je udostępniać i dzielić się nimi w Twoim imieniu.
  • Nie zapomnij o tym, żeby dobrze się bawić – prowadzenie kampanii powinno być dla Ciebie również świetną zabawą!

 

Parę dni po starcie:

  • Rozpocznij kontaktowanie się z osobami ze stworzonej listy kontaktów, pamiętaj o tym, że najlepszy jest bezpośredni, osobisty kontakt.
  • Dostosuj swój plan komunikacji do różnych scenariuszy – zastanów się, jak będziesz komunikować wspierającym dążenie do kolejnych progów, jeśli szybko dojdziesz do 100%, zbuduj też komunikaty, z których skorzystasz gdy nadal będziesz dążyć do pierwszego celu.

 

Aktualizuj projekt na kluczowych etapach:

  • Gdy dobijesz do 20-30% Twojego celu zamieść pierwszą aktualność, podziękuj za dotychczasowe wsparcia, poinformuj o nowościach w projekcie (jeśli się takie pojawiły), zamieść linki do materiałów prasowych – jeśli coś się o Tobie pojawiło.
  • Powtórz to w okolicach 50% i gdy będziesz blisko osiągnięcia 100%.
  • Wysyłaj aktualizacje za każdym razem, gdy wydarzy się coś naprawdę ciekawego – albo w przebiegu kampanii, albo w Twojej pracy nad projektem.

 

Zaangażowanie często maleje w połowie kampanii. Dobrze wykorzystać ten czas na:

  • Złapanie oddechu.
  • Zmianę dotychczasowej strategii promocyjnej (jeśli okazuje się, że coś nie działa).
  • Zaangażowanie wspierających poprzez wprowadzenie do projektu nowych nagród, aktualności.
  • Ponowne rozesłanie informacji od osób z Twojej listy kontaktów, które nie wsparły jeszcze Twojej kampanii.
  • Inne działania – dotyczy tego osobny wpis na stronie, znajdziesz go klikając TUTAJ.

 

Kampania osiągnęła 100%

  • Zamieść aktualność w projekcie, poinformuj wspierających, aby świętowali razem z Tobą.
  • Jeśli nie masz rozpisanych kolejnych progów finansowania, zastanów się, czy chcesz dodać je do projektu. Możesz sprawić, że Twój projekt i jego realizacja będą bardziej innowacyjne, czy urozmaicone o inne dodatki. Nie zapomnij o korzyści, które z tego rozszerzonego celu powinna mieć społeczność i Twoi wspierający.
  • Możesz zacząć planować realizację projektu, na który zbierasz (jeśli już tego nie zaplanowałeś/aś).

 

Po zakończeniu kampanii:

  • Wyślij podziękowania do wszystkich swoich wspierających, poinformuj ich od czego zaczynasz realizację projektu, czego i kiedy mogą się spodziewać.
  • Zajmij się wysyłką nagród z projektu.
  • Wysyłaj regularnie aktualizację do swoich wspierających – cały czas powinni wiedzieć, na jakim etapie jesteś z realizacją projektu.
  • Gdy wyślesz już wszystkie nagrody – poinformuj o tym swoich wspierających w aktualizacji.

 

Wszystkie nagrody są rozesłane, projekt został zrealizowany:

  • Wyślij aktualizację do wspierających z informacją o realizacji projektu i rozesłaniu wszystkich nagród.
  • Informuj społeczność o fajnych, interesujących rzeczach, które planujesz robić – pamiętaj, że ludzie, którzy już raz Cię wsparli, zobaczyli dobry efekt Twojej kampanii i cieszą się z otrzymanych od Ciebie nagród, to społeczność, która zostanie z Tobą na dłużej!

 

Trzymając się ram tego harmonogramu, poszerzając go o charakterystyczne dla Twojego projektu działania, jesteś na dobrej drodze do sukcesu kampanii 😉

 

Jeśli masz pytania lub chcesz skonsultować ze mną swój harmonogram – pisz! Chętnie się temu przyjrzę i podam moje sugestie. Mój mail: [email protected]

 

Komentuj
Weronika Zawadzka
Zwolenniczka oddolnego organizowania się, mocy i zasięgu wspólnego działania, aktywizmu społecznego i kooperatyw. W PolakPotrafi czuwa nad projektami społecznościowymi i kulturalnymi. Miłośniczka idei emancypacyjnych, warzyw i swojego psa - Ufo.
Top