Jesteś tutaj
Strona główna > Nowości > Lista maili na wagę złota!

Lista maili na wagę złota!

EMAIL-LIST-JOBS

Zrób listę!

Najczęstszą odpowiedzią projektodawców na zadawane przeze mnie pytanie „w jaki sposób będziesz komunikować swojej społeczności start kampanii crowdfundingowej?” jest – “mam fanpage na FB, a tam 20, 50, 100, 2000, … (wybrać dowolne) polubień”. Nie opieraj swojej kampanii na social mediach (oczywiście są one dużą podporą, ale wykorzystane dobrze i w odpowiednim momencie)

Konwersje (czyli działania podejmowane przez osoby, odwiedzające Twoją stronę, które – w przypadku FB – polubiły ją) z Facebooka są często w przypadku crowdfundingu zaskakująco niskie. Ludzie, którzy polubili Twój fanpage, z wielu przyczyn mogą nie być zainteresowani wsparciem finansowym Twojego projektu. Po pierwsze – nigdy go nie zadeklarowali, po drugie – nie mają świadomości „lajkując” Twoją stronę, że do realizowanego celu będziesz potrzebować ich wsparcia, po trzecie – strony na FB, które zakładamy, często dotyczą naszej działalności w bardziej ogólnym sensie, konkretny projekt, na który potrzebujemy dofinansowania może więc kogoś interesować, a kogoś innego niekoniecznie. Występuje tu więc wiele niewiadomych, które (poza cięciem widoczności postów – powszechnego działania w przypadku FB) nie dadzą nam konkretnego obrazu naszych możliwości.

 

Jak zbudować listę?

Tworzenie list, takich z adresami mailowymi osób, które nas wspierają, były z nami przy poprzednich przedsięwzięciach i takich, które zainteresowały się naszymi działaniami i zadeklarowały wsparcie, jest niesamowicie ważne.

Jeśli podchodzisz do swojego przedsięwzięcia na poważnie, niekoniecznie myślisz jeszcze o finansowaniu społecznościowym, zacznij tworzyć listę już teraz. Gwarantuję, że prędzej, czy później się przyda. Dodatkowo to nic trudnego – otwórz dokument arkusza kalkulacyjnego i wpisuj 😉


21925_9287_4

 

  • Wypisz listę maili, które udało się Tobie już wcześniej zebrać.
  • Swoją społeczność skupioną przy social media poproś o wypełnienie ankiety, w której wpiszą maile.
  • Gdy Twoja lista się zapełni, posegreguj ją: na fanów, rodzinę, przyjaciół, kontakty z branży – taki podział ułatwi Tobie wysyłkę różnego rodzaju komunikatów, gdy przyjdzie na to odpowiedni moment.
  • Dobrze też podzielić listę na dwie grupy: jedną z nich są osoby, co do których masz pewność, że wesprą projekt natychmiast po jego starcie. To grupa Twojej najbardziej zaangażowanej społeczności, ich wsparcie pomoże rozpędzić projekt na starcie.

Oszacuj wsparcie

Na podstawie takiej listy, możesz również oszacować ilość finansowego wsparcia, które uzyskasz od wpisanych na nią osób. Z mojego doświadczenia i pracy przy kampaniach crowdfundingowych wynika jasno, że dobrze zakomunikowana potrzeba, która widnieje przy formularzu ankiety, czy rubryce “zostaw maila” na stronie, przynosi Tobie użytkowników wpłacających średnio 50/75 zł – są to użytkownicy najbardziej zainteresowani tym, co robisz, dlatego najczęściej wybierają główną nagrodę, która zazwyczaj znajduje się w takich kwotach wsparcia.

Oczywiście nigdy nie wygląda to tak, że wszystkie osoby, które zostawiły Tobie swojego maila, wesprą ostatecznie projekt, dlatego w bezpiecznym obliczaniu odejmij od tego ok 20% – z pozostałych maili możesz bezpiecznie obliczyć – 1 osoba na liście = 50 zł wsparcia projektu.

Otrzymasz szacunkowe wsparcie Twojej kampanii.

 

shutterstock_305221517

 

Co to znaczy “Dobrze zakomunikowana potrzeba”?

“Pracuję nad nową produkcją filmową – horror kat. B – mam już całą obsadę, scenariusz i wybrane miejsca, w których będziemy kręcić, brakuje nam jednak funduszy. Wkrótce rozpoczniemy kampanię crowdfundingową i będziemy  potrzebować wsparcia społeczności – jeśli chcesz nam pomóc zostaw swojego maila, a poinformujemy Cię o naszych działaniach”

  • Ten komunikat jest bardzo czytelny, wskazuje na to o co chodzi, więc potencjalnie zainteresowany użytkownik może określić, czy jest to zgodne z jego zainteresowaniami. W jasny sposób komunikuje również potrzebę pozyskania funduszy i nadchodzący start kampanii crowdfundingowej. Są tu więc wszystkie potrzebne komunikaty, by móc mieć jak największą pewność, że osoba, która zadecydowała o zostawieniu swojego maila dobrze zrozumiała Wasz przekaz i najprawdopodobniej jest zainteresowana wsparciem projektu.

“Lubisz film? Jesteś fanem horrorów kategorii B? Jeśli tak, zostaw nam swojego maila”

  • Taki komunikat niestety jest mylący i nie daje żadnej gwarancji pozyskania maili, które choć w najmniejszym stopniu przełożą się na realne wsparcie projektu. Niestety nadal zdarzają się sytuacje, w których projektodawcy nie komunikują dokładnie jaki jest cel zbierania maila od zainteresowanych, przez co osoby, które decydują się go zostawić, poproszone później o wsparcie finansowe, nie robią tego.

 

Podsumowując

Dobrze stworzona lista mailingowa jest na wagę złota. Maile mogę wydawać się przestarzałe, możesz sądzić, że dziś najlepiej komunikować się ze społecznością kanałami social media (oczywiście możesz i rób to!), jednak kontakt najbardziej przekładalny na Twoją kampanię crowdfundingową zyskasz właśnie przez maile. Nie czekaj, zrób listę! 😉

Komentuj
Weronika Zawadzka
Zwolenniczka oddolnego organizowania się, mocy i zasięgu wspólnego działania, aktywizmu społecznego i kooperatyw. W PolakPotrafi czuwa nad projektami społecznościowymi i kulturalnymi. Miłośniczka idei emancypacyjnych, warzyw i swojego psa - Ufo.
Top